COMUNICAT -DEMERSURI SALVARE CLASE DE LICEU
June 10, 2019COMUNICAT – procese castigate definitiv pentru naveta colegilor
July 29, 2019
Interviu cu Florin Popa, președintele SPIP Vâlcea
Stimate domnule președinte, cum a fost anul școlar care tocmai se încheie pentru învățământul vâlcean, pentru sindicatul pe care îl conduceți? Care au fost cele mai mari provocări cu care s‑a confruntat învățământul vâlcean?
Un an greu, cu multe provocări, dar și cu satisfacții. Învățământul vâlcean are probleme care se regăsesc în toate județele, dar și probleme specifice. Dintre cele specifice, amintesc faptul că un număr mare de părinți lucrează în străinătate, iar copiii lor sunt lăsați în grija rudelor. De asemenea, gradul de sărăcie al multor părinți este îngrijorător și asta se vede mai ales în mediul rural. Pentru sindicatul pe care‑l conduc – Sindicatul Personalului din Învățământul Preuniversitar Vâlcea, afiliat la Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret, pot să spun că lucrurile au mers bine. Numărul membrilor este, de când a luat ființă acest sindicat, în anul 2007, în continuă creștere, respectiv dacă în 2007 sindicatul număra 180 de membri, acum, în 2019, suntem peste 2.300. Această ascensiune numerică arată că sindicatul nostru este apreciat de salariații din învățământul vâlcean.
Planul de școlarizare 2019‑2020: cât de drastic reduce acesta numărul claselor de liceu și câți dascăli ar fi în pericol să rămână fără catedră? Cum vor fi afectați elevii și profesorii, deopotrivă?
Dacă în alți ani, stabilirea rețelei școlare avea un curs firesc, respectându‑se de către minister, inspectorate școlare și unități de învățământ un calendar cu un plan metodologic, anul acesta, lucrurile nu au mai stat așa. Se știe că ministerul a încercat să crească numărul claselor de profesională fără consultarea sindicatelor sau a părinților și acest lucru ne‑a deranjat. Noi nu suntem împotriva creșterii ponderii învățământului profesional, dar nu este în regulă cu aceste modificări după ce a început mișcarea personalului didactic. Această măsură afectează orientarea școlară și profesională a elevilor. Este cunoscută reacția conducerii federației noastre prin vocea domnului președinte Marius Nistor. De asemenea, au fost reacții și la nivel de județ ale liderilor noștri. Și eu am avut reacții vehemente. Urmare și a presiunilor noastre, ministerul nu a renunțat în totalitate la plan și l‑a aplicat, ca să spun așa, mai cu jumătate de măsură. Concret, la Vâlcea, inițial, s‑a propus transformarea unui număr de 16 clase de liceu în clase de învățământ profesional. După două rânduri de discuții dintre minister și inspectoratul școlar, numărul s‑a redus la jumătate, acolo unde nu au fost probleme de încadrare a profesorilor. Provocarea va fi dacă cele 32 de clase de învățământ profesional, câte au fost aprobate pentru județul nostru, se vor face, existând riscul ca mulți elevi să nu dorească să se înscrie în acest tip de învățământ.
Ce se întâmplă cu plata sentințelor judecătorești la nivelul sindicatului pe care îl conduceți, domnule președinte?
Ca președinte fondator al acestui sindicat, am depus la instanțe, în cei doisprezece ani de când s‑a înființat sindicatul, mii de acțiuni pe diferite spețe, majoritatea câștigate în favoarea membrilor de sindicat. O caracteristică a județului nostru este legată de faptul că sunt primari care nu înțeleg să deconteze naveta cadrelor didactice la și de la locul de muncă. Am acționat primăriile respective în instanță și am reușit să recuperăm banii colegilor noștri care au fost cheltuiți cu naveta. Mai avem procese pe rol pe această speță. Din păcate, în continuare, guvernanții încalcă drepturile salariale ale sindicaliștilor. Odată cu începerea noului an școlar, suntem pregătiți să deschidem noi acțiuni pe care cu siguranță le vom câștiga.
Definitivat și titularizare: ce așteptări aveți? Ar trebui ca cele două să se caracterizeze anul acesta printr‑o exigență crescută față de anii precedenți? Doar s‑au mărit salariile în învățământ.
Din păcate, avem o problemă cu universitățile care pregătesc viitorii profesori unde nu se pune mare accent pe practică pedagogică. Chiar dacă viitorii profesori sunt bine pregătiți cu cunoștințe teoretice, nu se întâmplă acest lucru când vorbim de metodica predării disciplinei respective. Da, au crescut salariile și să sperăm că vom avea dascăli tineri bine pregățiti, iar notele lor la cele două examene să fie pe măsura pregătirii lor.
În opinia dvs., care este veriga slabă a învățământului vâlcean? Ce nu vede ministerul și ar trebui să vadă la nivelul școlii vâlcene?
Cred că problema principală cu care se confruntă învățământul din întreaga țară o reprezintă modul în care noi, dascălii, realizăm evaluarea elevilor. Am văzut sisteme de învățământ din alte țări unde notă 5 era o notă muncită. Ar trebui ca fiecare profesor să aibă în mapa sa standarde de evaluare pentru fiecare notă pe care o acordă. Să perfecționăm sisteme și metode de evaluare, iar notele să fie acordate pe baza acestora. O exigență la notarea elevilor ar face ca aceștia să aibă o mai temeinică pregătire, spre binele lor. În același timp, trebuie revizuite programele școlare și adaptate la noile provocări ale mileniului în care trăim. Din păcate, la nivelul ministerului nu se văd aceste lucruri sau așa pare.
Domnule președinte, pentru că suntem la un pas de marea vacanță de vară, cum privesc cadrele didactice vaucherele de vacanță? În opinia dvs., sunt un ajutor real pentru cadrele didactice?
Este o treabă foarte bună, angajații din învățământ consideră că sunt bine‑venite. De asemenea, se constată o revigorare a turismului românesc. În opinia mea, este una dintre cele mai bune măsuri luate de acest guvern.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU
Sursa Tribuna Invatamantului